Alarma auto cu senzor de parcare, traductoare piezoelectrice, sonar
 

Alarma auto (3)
Senzor de parcare - traductor piezoelectric - sonar

Elementele de baza sunt cele doua traductoare piezoelectrice,
unul emitator, celalalt receptor, ce lucreaza cu frecvente ultra-
sonore de 40KHz; circuitul actioneaza ca un sonar : impulsul
emis de Emi se intoarce la Rec dupa un timp proportional
cu distanta pana la tinta(peretele garajului sau un alt obstacol).
Pt. ca mediul inconjurator e full de ultrasunete ce pot declansa
semnalizari aleatorii, circuitul foloseste impulsuri modulate :
astabilul cu P2 are un factor de umplere de 25% si activeaza
ciclic oscilatorul cu P1 a carui frecventa e de 40KHz(SR1); tot
ciclic sunt actionate cele doua referinte interne - monostabilele
P11, C7,SR3 respectiv P12, C8, SR4 - la care se raporteaza timpii
de intoarcere ai semnalului emis, la fel ca si bistabilul(P9, P10)
ce schimba starea la intoarcerea impulsului catre receptor.
Alarma auto - senzor de parcare
In repaus(fara impuls reflectat de tinta) amplificatorul
receptorului(T1,2) se regleaza din SR2 a.i colectorul lui
T1 sa fie la potentialul pozitiv. Orientand traductoarele
spre un perete/obstacol aflat la cca 1,5m (distanta poate
varia in f. de proprietatile obstacolului) se regleaza SR4 a.i.
ledul galben(G, actionat de T4) sa semnalizeze; se reduce
apoi distanta pana la cea minima dorita(o,5m este una
linistitoare in cazul masinii) si se invarte SR3 a.i. ledul rosu
(R, actionat de T3) sa fie la limita aprinderii iar cel galben
sa moara
. T3 poate comanda si un buzzer de mica putere.
R1-33K;R2-680K;R3-47K;R4,6,10,11-10K; R5-820K;
R7,18,19-22K; R8,14,15-1M; R9,12,13-100K; R16,17-10M;
R20,21-K47; C1,2-22m/16; C3-470p; C4-47n; C5,6,9,10-2n2;
C7,8,11,13-22n; C12,14-2m2/16; D1...4,10-1N4001...7;
D5...9-1N4148; T1-BC108C; T2,3,4-BC171; SR1-47K;
SR2,3,4-100K.
Schema din Le Haut Parleur, publicata in Electronica Aplicata pe '99
.